Sunday, February 10, 2013

Pure Marine Collagen (PMC)

Sana sini sinun orang bercakap pasal collagen. Setakat ni saya dah cuba tiga jenis collagen. First collagen from Catalyst, second CCPP and latest one..saya cuba Pure marine collagen aka rumpai laut. Actually baru 1 minggu try, but dah mula rasa kesan. Disebabkan saya duduk di Kota Kinabalu, Sabah, saya boleh beli rumpai laut ni dengan harga yang agak murah. I heard from my sis yang di Semenanjung, harga untuk rumpai laut boleh mencecah RM 20 - 100 gram (tak termasuk postage).
Hommai....Mahalnya !!!!!!!!!!!!

Saya tak mau tulis pasal khasiat rumpai laut coz anda boleh google sendiri. Tapi tujuan saya consume rumpai laut ni untuk kecantikkan. So hasil dari kerja google-men"google", I''ll decided to choose rumpai laut jenis kuning. A little bit murah dari yang warna purple.


PMC gred AA
PMC gred AAA


Oleh sebab PMC yang saya beli jenis yang raw, so saya proses sendiri dirumah. Cara masak PMC ni amat mudah..macam masak agar-agar. Lepas basuh]dan rendam semalamaan, masak 50g PMC bersama 1L air dan 2 helai daun pandan, Masak hingga hancur. iarkan sejuk dan tapisdan tuang dalam bekas bertutup. Simpan dalam peti sejuk. Hasilnya nanti, kita akan dapat PMC dalam bentuk jelly. Saya suka masukkan jelly PMC dalam air ribena sejuk. Nyaman sangat bila minum.


Ribena sejuk bersama jelly PMC

Till now, dah more than 1 week saya consume PMC. Coz saya still BFkan my baby, so saya cuma amalkan jelly PMC satu sudu teh sehari. Dari hasil "google"an juga, saya dapat tau yang mummy yang still BFkan their baby cuma boleh ambil PMC sebanyak maximum 5g sehari. Sebelum tidur pula, saya hancurkan 1 sudu kecil jelly PMC dan tempek kat muka. Biarkan kering selama 30 minit. Muka akan terasa tegang. I thought after basuh muka saya akan jadi kering, but I was wrong. After basuh, kulit muka saya terasa lembab. After 2 or 3 kali amalkan jelly PMC as mask, saya dapati kulit muka saya jadi licin. Kalau nak cerah berseri, maybe kena usaha lebih sikit. 

Ok lah..for those yang berminat nak mencuma PMC ni boleh pm atau tinggalkan comment. kalau baru nak mencua, saya sarankan beli 100g dulu. Cuma RM 13 untuk rumpai laut warna purple dan RM 13 untuk yang bewarna kuning. Harga dah masuk postage. 






No comments:

Post a Comment